EPCOR B.V. specjalizuje się w naprawie, konserwacji i remontach komponentów pneumatycznych i pomocniczych jednostek mocy (APU). Są to turbinowe silniki gazowe, zwykle znajdujące się w ogonie samolotu, które dostarczają energię elektryczną do systemów i urządzeń samolotu (takich jak klimatyzacja lub elementy sterujące w kokpicie) oraz do uruchamiania silnika. Większość pomocniczych jednostek mocy, które trafiają do serwisu w zakładzie EPCOR w pobliżu międzynarodowego lotniska Schiphol, to zwykle jednostki o długim czasie pracy, które wymagają pełnego pakietu serwisowego.
„Efektywność kosztów jest dla linii lotniczych ważniejsza niż kiedykolwiek. Najpierw muszą zarobić pieniądze, zanim będą mogli je wydać. Liczy się każdy dolar, a my inwestujemy w technologie, które pomagają obniżyć koszty ponoszone przez naszych klientów”, mówi Leon Boersma, specjalista ds. jakości i bezpieczeństwa w EPCOR. Firma EPCOR znalazła sposób na obniżenie liczby złomowanych części, co z kolei obniża koszty utrzymania ruchu ponoszone przez jej klientów: dzięki optycznej technice pomiarowej ZEISS.
Twarde dane służą zaufaniu klientów
W przeszłości części turbiny i sprężarki były sprawdzane wizualnie w celu ustalenia, czy erozja i inne wady nadal mieszczą się w limitach OEM. Aby uzyskać większą pewność i dokładność w takich sytuacjach, EPCOR zdecydował się na wprowadzenie ScanBox, kompaktowej optycznej maszyny pomiarowej 3D, która może kontrolować części o rozmiarze do 800 mm. W przypadku inspekcji airfoil ScanBox może mierzyć ostre promienie z rozdzielczością do 20 punktów pomiarowych na milimetr.
System działa na oprogramowaniu ZEISS INSPECT, do którego dodano pakiet ZEISS INSPECT Airfoil. Pakiet ten został specjalnie zaprojektowany dla przemysłu lotniczego, aby ocenić stan dowolnej części turbiny w dowolnym momencie jej cyklu życia. Automatyczne obliczanie odchyłek powierzchni dostarcza cyfrowe dane dla inspekcji wizualnych. Możliwe jest zidentyfikowanie pozostałości produkcyjnych, zużycia i wad powierzchni oraz wykorzystanie danych do adaptacyjnej obróbki.
Natywne funkcje kontroli jakości w ZEISS INSPECT do analizy profili łopatki i łopatek turbin rzeczywiście nie pozostawiają miejsca na wątpliwości. Możliwa jest szczegółowa inspekcja i analiza linii średniej profilu, centroidu profilu i grubości profilu łopatek turbiny na podstawie przekrojów 2D. Możliwe jest także obliczenie środka ciężkości, promieni oraz skręcenia profilu. Możliwość raportowania inspekcji i analiz określonej części pomaga w omawianiu i zatwierdzaniu ustaleń, między działami lub dla klienta. W rezultacie EPCOR był w stanie znacznie zmniejszyć ilość niepotrzebnego złomu, co jest korzystne dla linii lotniczych i przemysłu lotniczego w ogóle.
Redukcja kosztów dzięki naprawie na czas
Boersma podkreśla również transparentność wobec klienta: „Każdy może zezłomować część, której żywotność wyraźnie się skończyła. Jeśli masz łopatkę o złożonym kształcie profilu, a Twój limit wynosi 0,2 mm erozji, zależy to od wyczucia osoby przeprowadzającej inspekcję. Inżynier porówna stare i nowe łopatki i powie, że jest dobrze. Mechanik będzie chciał się zabezpieczyć i powie, że łopatka wymaga wymiany. Dzięki ScanBox możemy uzasadnić, dlaczego złomujemy lub nie złomujemy danej części”.
Lepsze przewidywania
Oprócz zwiększenia produktywności, poprawy dokładności i zmniejszenia ilości niepotrzebnych odpadów, ScanBox jest również wykorzystywany do poprawy przewidywań EPCOR dotyczących przyszłych kosztów konserwacji i serwisu. „Na przykład, jeśli możemy powiązać zeskanowaną erozję łopatek z określoną temperaturą spalin (EGT), nasze prognozy dotyczące pozostałej żywotności pomocniczych jednostek mocy staną się dokładniejsze”, mówi Robbert Kroese, specjalista ds. marketingu w EPCOR. „Jeśli pomocnicza jednostka mocy ulegnie awarii, silnik również ulegnie awarii. Klient zaoszczędzi pieniądze, ponieważ w pełni wykorzysta swoje części i zasoby. Dzięki systemowi ScanBox możemy lepiej doradzać naszym klientom, ponieważ mamy lepsze dane”.