Konserwacja, naprawy i remonty samolotów (MRO) zapewniają, że są one zawsze bezpieczne przez cały okres ich eksploatacji. Integralną częścią każdego programu konserwacji samolotów jest naprawa i remont silnika.
W szczególności łopatki wirnika nowoczesnych turbin napędowych samolotów muszą wytrzymywać ekstremalne warunki pracy przez cały okres eksploatacji. Aby zagwarantować najwyższy możliwy poziom bezpieczeństwa, łopatki wirnika są stale sprawdzane pod kątem integralności. Co więcej, łopatki wirnika są narażone na uderzenia piorunów, lodu i ptaków. Incydenty takie jak te powodują tak zwaną długą kontrolę serwisową, podczas której uszkodzone łopatki wirnika muszą zostać zidentyfikowane i wymienione. Procedura ta jest kosztowna i czasochłonna, ponieważ obejmuje całkowity demontaż turbiny. W czasie inspekcji serwisowej kosztowna turbina do wymiany utrzyma samolot w ruchu. Oczywiście linie lotnicze chcą ograniczyć przestoje silników odrzutowych do minimum.
Szybka inspekcja każdej łopatki wirnika bez konieczności demontażu całej turbiny pozwoliłaby zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy. Wyobraźmy sobie, że technik serwisowy może przeprowadzić pomiar na każdej łopatce wirnika, uzyskując szybką odpowiedź na temat stanu komponentu – bezpieczny do lotu czy nie?
Cel / Wizja: ARAMIS wykrywa pęknięcia łopatek wirnika podczas kontroli serwisowych
Tutaj na scenę wkracza sensor testowy 3D ARAMIS firmy ZEISS. Korzystając z technologii śledzenia punktów ARAMIS reakcja łopatki wirnika na testy zderzeniowe z użyciem młotka może być oceniona i wykorzystana do obliczenia ODS (Operating Deflection Shapes) poszczególnych łopatek wirnika. Porównanie rzeczywistych zmierzonych kształtów odchylenia roboczego z kształtami w trybie symulowanym lub rzeczywistym stanem z poprzednich pomiarów łopatki wirnika pozwala na wyciągnięcie wniosków na temat integralności komponentu. Jeśli występuje przesunięcie między kształtem zmierzonym a w trybie symulowanym lub całkowita zmiana charakterystycznych rezonansów (na przykład w okresie eksploatacji), może to oznaczać, że gdzieś w łopatce jest pęknięcie i należy ją wymienić.
Firma ZEISS przeprowadziła badanie na pojedynczej łopatce wirnika, aby udowodnić ogólną wykonalność koncepcji. Przyjrzyjmy się bliżej etapom tego procesu.