SAS Autosystemtechnik GmbH produkuje moduły kokpitów i obejmuje wszystkie etapy procesu – od montażu, wysyłki i instalacji po recykling. W zakładzie produkcyjnym w Meerane kokpity są montowane w mniej niż dwie godziny, a następnie wysyłane bezpośrednio do wiodących producentów samochodów. SAS wykorzystuje optyczne urządzenie do pomiaru współrzędnych 3D ATOS ScanBox do kontroli pierwszej sztuki i seryjnej kontroli jakości zmontowanych kokpitów – bezpośrednio w produkcji.
Nasz klient wymagał, abyśmy przechwycili dane modułów specjalnie na potrzeby produkcji nowych kokpitów VW ID.3 i zapewnienia zgodności z normami jakości. „Podczas pracy pobieramy losowe kokpity z głównej linii produkcyjnej, aby sprawdzić je pod kątem wszelkich wad materiałowych. Następnie przeprowadzamy audyt produktu i skanujemy komponent. Po zakończeniu tego procesu ponownie wprowadzamy kokpit do procesu produkcyjnego”, wyjaśnia Uwe Schulz, inżynier ds. metrologii w SAS Autosystemtechnik GmbH. Podczas normalnego procesu produkcyjnego mamy tylko 20 minut na tę inspekcję. Z reguły wykonujemy co najmniej pięć skanów na zmianę – tj. co najmniej 15 skanów dziennie oprócz procedur pomiarowych w linii lub w serii. Kontrole pierwszej sztuki są następne.
Optical 3D (Kiosk) upraszcza kontrolę jakości podczas produkcji seryjnej
W pierwszym kroku Uwe Schulz przygotowuje plan pomiaru dla swoich pracowników, z którego będą korzystać w Optical 3D (Kiosk) – specjalnym interfejsie użytkownika do uproszczonej obsługi ATOS ScanBox. „Optical 3D (Kiosk) jest tak intuicyjny, że nawet koledzy bez podstawowej wiedzy mogą z łatwością wykonywać pomiary analityczne”, wyjaśnia Uwe Schulz. Oprogramowanie obsługuje całą kontrolę procesu i automatycznie wykonuje procedury pomiarowe i kontrolne. Znacząco minimalizuje wpływ operatora, a tym samym jest częścią niezawodnego rozwiązania, które spełnia najbardziej wymagające wymagania, w których precyzja i jakość danych mają kluczowe znaczenie. „Kolejną ważną zaletą jest to, że powiązaliśmy Optical 3D (Kiosk) z naszym audytem produktu. Obejmuje on cały proces raportowania. Wszelkie zidentyfikowane usterki lub odpowiednie brakujące części są opisywane w jednym z pól wejściowych, a następnie stają się częścią raportu pomiarowego.
Szczegółowe dane pomiarowe ułatwiające analizy i oceny
Po przechwyceniu danych zmontowanych kokpitów, Uwe Schulz sprawdza ich powierzchnie z danymi CAD. Zeskanowane części są wizualizowane i oceniane na kolorowym wykresie, gdzie operator może zidentyfikować odchyłki i wady materiałowe na pierwszy rzut oka. Jeśli komponenty, takie jak schowek na rękawiczki, są wypaczone lub jeśli szczeliny montażowe dekoracyjnych szwów poduszki powietrznej pasażera nie są zgodne z CAD, SAS inicjuje natychmiastowe działania naprawcze, dopóki komponent nie spełni wcześniej zdefiniowanego standardu. „Jesteśmy teraz w stanie uchwycić wszystkie cechy kontrolne i wymiary funkcjonalne naszych komponentów. Szczególnie fakt, że możemy łączyć nasze procesy z preinstalowanym oprogramowaniem ZEISS INSPECT i jego łatwość obsługi sprawiają, że nasza codzienna rutyna jest o wiele prostsza”, podsumowuje Uwe Schulz.