Van Raam, producent rowerów specjalnych z siedzibą w Varsseveld w Holandii, wspiera osoby niepełnosprawne w dążeniu do niezależności w poruszaniu się. Specjalnością Van Raam są rowery trójkołowe, skutery, tandemy, rowery duo, rowery inwalidzkie, rowery transportowe, pomoce do chodzenia i rowery z niskim przekrokiem. Ponieważ każdy z tych pojazdów jest produkowany indywidualnie, liczba części wykonywanych na zamówienie jest ogromna. Muszą one zostać zdigitalizowane w celu zidentyfikowania, przeanalizowania i wyeliminowania problemów jakościowych tak szybko, jak to możliwe. Dlatego Van Raam zdecydował się na precyzyjne i wydajne rozwiązanie pomiarowe do monitorowania produkcji od ZEISS: ATOS ScanBox z szybkim systemem skanowania 3D ATOS 5. Firma wykorzystuje go do seryjnych kontroli jakości stalowych części produkcyjnych oraz do kontroli dostarczanych felg. W oparciu o dane skanowania całej geometrii Van Raam jest w stanie wykonać kompletną kontrolę wyprodukowanych części w celu zainicjowania ukierunkowanych działań naprawczych.
ZEISS INSPECT jako kluczowe narzędzie
Kolejnym kluczowym czynnikiem jest oprogramowanie ZEISS. Sjoerd ter Horst, inżynier wytwarzania przyrostowego, podkreśla znaczenie oprogramowania. „Oprogramowanie jest dla nas kluczowe. Wszystkie dane ze skanowania są łączone w jeden cyfrowy model 3D. Możemy utworzyć kontrole z porównaniem powierzchni i przekazać te informacje do działu produkcji. Ta wymiana jest konieczna, ponieważ podczas konstruowania nowego roweru tworzymy ramę, która nieuchronnie odbiega od nominalnego modelu CAD. Teraz opieramy naszą produkcję na danych aktualnych zamiast na teorii. Im więcej danych ze skanowania posiadamy, tym lepsze będą wyniki w dłuższej perspektywie, a to sprawia, że wyniki są bardziej przejrzyste i dokładniejsze. Ostatecznie, wspólnie z działem produkcji, osiągamy wyższą jakość produkowanych ram”.
Sprawdzanie dostarczanych części rowerowych
Van Raam używa ATOS ScanBox także do kontroli jakości felg. „Dostarczane felgi powinny spełniać ustalone standardy jakości, takie jak okrągłość i płaskość, ale ponieważ bezpieczeństwo stawiamy na pierwszym miejscu, skanujemy je również w naszym systemie ATOS ScanBox” - mówi Sjoerd ter Horst. „Jeśli dane ze skanowania wykażą, że felgi nie spełniają naszych standardów jakości, odsyłamy je z powrotem do dostawców. Dzięki danym metrologicznym mamy twarde dowody i możemy kontynuować produkcję produktów, co do których mamy absolutną pewność, że są bezpieczne”.