Inspekcja łopatka wirnik
Zaawansowane technologie optyczne do wydajnej inspekcji łopatek wirnika
Śmigłowce i inne wiropłaty wykorzystują łopatki wirnika do podnoszenia i sterowania. Łopatki wirnika pracują w trudnych warunkach i choć precyzyjna produkcja zapewnia najlepszą wydajność, często ulegają one drobnym uszkodzeniom podczas pracy. Wady produkcyjne mogą prowadzić do przedwczesnej wymiany ostrza lub gorzej, a wydmuchiwane odłamki powodują uszkodzenia w świecie rzeczywistym. Kluczowe korzyści dla producentów OEM i dostawców wynikają z możliwości pomiaru jakości produkcji i spójności modyfikacji, a także szybkiej i dokładnej oceny stanu łopatek podczas użytkowania.
Produkcja
Łopatki wirnika śmigłowca to złożone elementy o aerodynamicznym kształcie. W przypadku profilu lotniczego skręt, pochylenie i łuk mogą stanowić ogromne wyzwanie dla tradycyjnych technik, są trudne do zmierzenia za pomocą rozwiązań stykowych lub statycznych sensorów optycznych. Zautomatyzowane, elastyczne systemy pomiarowe 3D są zatem sposobem na ich dokładny i szybki pomiar. W ten sposób wady produkcyjne mogą być identyfikowane na wczesnym etapie, co pomaga wyeliminować niepewność związaną z montażem komponentów i przyspieszyć produkcję.
Konserwacja, naprawy i remonty
Podnoszenie i sterowanie maszyną w złych warunkach pogodowych, w kurzu i piasku, łopaty wirnika helikoptera i innych statków powietrznych z obrotowymi skrzydłami mają trudne zadanie. Kontrola uszkodzeń i stanu technicznego może uziemić samolot w celu pełnej lub częściowej wymiany łopatek, co kosztuje nie tylko pieniądze, ale także gotowość do misji. Dzięki ATOS ScanBox Series 7 producenci OEM i MRO mają możliwość automatycznego skanowania kompletnych łopatek wirnika. Tam, gdzie usunięcie ostrza jest niepożądane lub wymagany jest tylko częściowy skan, ATOS 5 oferuje elastyczność solidnej metrologii hangarowej. Razem, systemy pomiarowe 3D ZEISS spełniają tradycyjne potrzeby kontroli, umożliwiając jednocześnie szybsze cykle kontroli. Zaawansowane procesy inspekcji pokazujące i mapujące wady powierzchni oraz mierzące profil lotniczy są również łatwo dostępne.
Badania i rozwój
Sensory 3D ATOS firmy ZEISS i system cyfrowej korelacji obrazu ARAMIS są niezbędnymi narzędziami dla organizacji badawczo-rozwojowych projektujących ostrza, formy i oprzyrządowanie, redefiniujących procesy produkcyjne, aktualizujących dane materiałowe i walidujących symulacje. Skanery 3D ATOS zapewniają szybkie i dokładne możliwości w procesach inżynierii odwrotnej, prototypowania, walidacji form i kontroli pierwszej sztuki. W międzyczasie ARAMIS zapewnia dynamiczne śledzenie w celu scharakteryzowania materiałów – testy zginania, rozciągania, zmęczeniowe i inne – zazwyczaj w uniwersalnej maszynie testującej, a także wspiera próby strukturalne na większych zespołach, w tym walidację testów granicznych obciążeń, testy zmęczeniowe i wibracyjne.
ATOS ScanBox Series 7 + ATOS 5
ATOS ScanBox Series 7 wyposażony w potężny ATOS 5 jest odpowiedzią na wydajne i dokładne pomiary dużych struktur lotniczych. To zautomatyzowane urządzenie metrologiczne wykonuje kompletne pomiary analityczne na częściach o dużej objętości (do 6 m), podczas gdy ATOS 5 wizualizuje ukryte błędy, rejestrując bardzo precyzyjne dane w krótkim czasie. Wyposażony w kinematykę 8-osiową, ATOS ScanBox Series 7 pozwala na dużą elastyczność w pozycjonowaniu ATOS 5 dzięki 8 stopniom swobody. ATOS 5 posiada potężne wbudowane źródło światła, które rejestruje bardzo precyzyjne dane z szybkością 0,2 sekundy na skan i 100 klatek na sekundę. Dzięki wiodącym w branży sensorom kamery i technologii projekcji, ATOS 5 wymaga mniejszej liczby poszczególnych skanów, a tym samym przyspiesza całą procedurę pomiarową.
Sprzęt i oprogramowanie ARAMIS
ARAMIS to unowocześniona wersja tensometrów i sensorów przemieszczenia ZEISS; stereoskopowy czujnik optyczny 3D zdolny do pomiaru odkształceń i przemieszczeń 3D. Pakiet oprogramowania ZEISS może szybko analizować dane testowe w celu łatwej walidacji symulacji strukturalnych, zapewniając szybszy proces z mniejszą liczbą iteracji testowych. Wyniki umożliwiają użytkownikom przeglądanie i ulepszanie parametrów symulacji, a także optymalizację obecnych i przyszłych procesów projektowania. Dlatego mogą one zmniejszyć liczbę kosztownych testów, a w konsekwencji przyspieszyć rozwój produktu. Jednocześnie wyniki pokazują wgląd w zagrożenia dla bezpieczeństwa, trwałość części, a także procesy pełzania i starzenia. Zwiększa to nie tylko bezpieczeństwo, ale także żywotność produktów.