Kontrola konstrukcji lotniczych
Wiele rozwiązań do szybkich inspekcji konstrukcji lotniczych
Produkcja w branży lotniczej opiera się na dokładnych kontrolach krytycznych części, aby zapewnić prawidłowe działanie samolotu i bezpieczeństwo pasażerów. Niewielkie wady konstrukcyjne powstałe w procesie produkcji mogą oznaczać kłopoty dla producentów, a co gorsza dla pasażerów podczas lotu. Producenci OEM i dostawcy dostrzegają korzyści płynące z pomiarów bezstykowych i NDT, takie jak krótszy czas kontroli, wyższa dokładność i krótsze cykle produkcyjne. Wdrożenie takiej technologii pomaga uczynić lotnictwo bezpieczniejszym dla każdego zaangażowanego punktu styku.
Rozwiązanie: Unikalna technologia
To, co czyni firmę ZEISS wyjątkową, jest tym, co czyni ją wiodącą w branży: niezrównana szybkość inspekcji, większa ilość przechwytywanych danych na skan, kamery o wysokiej rozdzielczości z precyzyjną dokładnością oraz możliwość stworzenia cyfrowej kopii samolotu przy użyciu potężnej analityki w programie ZEISS INSPECT.
Zastosowania
W badaniach i rozwoju system cyfrowej korelacji obrazu ARAMIS pomaga mierzyć właściwości materiałów, obciążenia graniczne i charakterystyki zmęczeniowe elementów konstrukcyjnych. Skanery 3D ATOS są wykorzystywane na różnych etapach produkcji, aby zapewnić wysoką jakość tworzenia cyfrowej kopii dla każdego samolotu. W branży MRO rozwiązania NDT ZEISS mogą wykrywać wady elementów konstrukcyjnych, które pomagają w inżynierii odwrotnej części w celu szybszej realizacji zamówień.
Produkcja
Niezależnie od tego, czy chodzi o podłużnice, ramy czy żebra, wszystkie elementy konstrukcji samolotu muszą być produkowane z zachowaniem ścisłych tolerancji, aby zapewnić bezpieczeństwo strukturalne. Wysoka jakość i dokładność są jednak kosztowne, a dostawcy muszą sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów na minimalnym poziomie. Przy tysiącach elementów konstrukcyjnych w każdym samolocie producenci potrzebują elastycznych rozwiązań pomiarowych, które szybko i z niezwykłą dokładnością (w zakresie mikronów) dostosowują się do dużych komponentów, aby skrócić i zoptymalizować czas cyklu produkcyjnego. Optyczne systemy pomiarowe 3D są najlepszym w branży rozwiązaniem maksymalizującym wydajność i produktywność w zakresie kontroli konstrukcji samolotów.
Nasze rozwiązanie
ScanBox serii 7 + ATOS 5
ScanBox serii 7 wyposażony w potężny ATOS 5 jest odpowiedzią na wydajne i dokładne pomiary dużych konstrukcji lotniczych. To zautomatyzowane urządzenie metrologiczne wykonuje kompletne pomiary analityczne na częściach o dużej objętości (do 6 m), podczas gdy ATOS 5 wizualizuje ukryte błędy, rejestrując bardzo precyzyjne dane w krótkim czasie. Wyposażony w 8-osiowy układ kinematyczny ScanBox serii 7 pozwala na dużą elastyczność w pozycjonowaniu ATOS 5 dzięki 8 stopniom swobody. ATOS 5 posiada potężne wbudowane źródło światła, które rejestruje bardzo precyzyjne dane z szybkością 0,2 sekundy na skan i 100 klatek na sekundę. Dzięki wiodącym w branży sensorom kamery i technologii projekcji, ATOS 5 wymaga mniejszej liczby poszczególnych skanów, a tym samym przyspiesza całą procedurę pomiarową.
ZEISS INSPECT Airfoil
Nasze rozwiązanie dla branży o wysokich standardach
Ten dynamiczny sprzęt jest obsługiwany przez ZEISS INSPECT Airfoil i Virtual Measuring Room (VMR). Jest to centralna stacja kontrolna i funkcjonalna reprezentacja rzeczywistego środowiska pomiarowego w wirtualnej symulacji. ZEISS INSPECT Airfoil umożliwia dokładną kontrolę konstrukcji lotniczych przez cały cykl ich życia, jednocześnie generując cyfrową kopię w celu weryfikacji jakości podczas cykli produkcyjnych.
Konserwacja, naprawy i remonty
Jeśli przeciętny obywatel świata podróżuje raz na 21 miesięcy, nic dziwnego, że dostawcy i producenci OEM odczuwają presję związaną z ogromnym popytem na usługi MRO. Identyfikacja ukrytych błędów, deformacji i usterek ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, że samoloty pozostaną w powietrzu dłużej niż w hangarach MRO. Czas i pieniądze są priorytetem, więc osiągnięcie krótkich czasów pomiaru i wysokiej dokładności dla dokładnych pomiarów jest niezbędne, jeśli chodzi o kontrolę konstrukcji lotniczych. Staje się to jeszcze większym wyzwaniem, gdy części zamienne lub plik CAD nie są dostępne dla producentów OEM i są potrzebne do wymiany.
ATOS 5
Bezstykowe rozwiązania upraszczają konserwację zapobiegawczą i pomagają w inżynierii odwrotnej części w celu szybszej realizacji zamówień. Rozwiązania te przybierają formę innowacyjnej technologii ATOS 5 i ATOS Compact Scan do zastosowań MRO. Oba te sensory obejmują to, co najlepsze w optycznej technice pomiarowej 3D; niebieskie światło strukturalne o dużej mocy, śledzenie na żywo i opatentowana technologia Triple Scan zapewniają precyzyjne skanowanie ze szczegółową rozdzielczością przy dużej prędkości.
ATOS Compact Scan
ATOS 5 charakteryzuje się niezrównaną szybkością, wymagając mniejszej liczby skanów i przechwytując więcej danych chmury punktów niż konkurencyjne skanery, podczas gdy ATOS Compact Scan jest mobilnym rozwiązaniem do skanowania 3D i może być umieszczony w dowolnym miejscu wzdłuż samolotu w celu optymalnej inspekcji. Dzięki ilości danych przechwytywanych przez te dwa urządzenia, zespoły MRO mogą szybko odtworzyć potrzebne konstrukcje przy minimalnym czasie przestoju samolotu.
Badania i rozwój
Samoloty muszą mieć konstrukcję, która potrafi wytrzymać wysokie cykle zmęczeniowe spowodowane na przykład trzepotaniem lub niskimi cyklami zmęczeniowymi, takimi jak twarde lądowania i duże obciążenia. Odpowiednio w dziedzinie badań i rozwoju producenci OEM i dostawcy intensywnie testują nowe materiały do konstrukcji samolotów, aby zagwarantować ich wydajność, bezpieczeństwo i trwałość. Podczas testowania właściwości materiałów przeprowadzają również weryfikację symulacji. Konfiguracja tensometrów może zająć kilka dni i wymaga większej siły niż technologia 3D. Dlatego optyczne systemy 3D stają się idealnym narzędziem do wykonywania obu funkcji: określania statycznych i dynamicznych deformacji podczas testów oraz porównywania symulacji z rzeczywistością w postaci łatwych do śledzenia wykresów, filmów i obrazów.
Sprzęt i oprogramowanie ARAMIS
ARAMIS to unowocześnienie tensometrów i sensorów przemieszczeń; stereoskopowy sensor optyczny 3D zdolny do pomiaru odkształceń i przemieszczeń 3D. ZEISS INSPECT Correlate może szybko analizować dane testowe w celu łatwej walidacji symulacji strukturalnych, zapewniając szybszy proces z mniejszą liczbą iteracji testowych. Wyniki umożliwiają użytkownikom przeglądanie i ulepszanie parametrów symulacji, a także optymalizację obecnych i przyszłych procesów projektowych. Dlatego mogą one zmniejszyć liczbę kosztownych testów, a w konsekwencji przyspieszyć rozwój produktu. Jednocześnie wyniki pokazują wgląd w zagrożenia dla bezpieczeństwa, trwałość części, a także procesy pełzania i starzenia. Zwiększa to nie tylko bezpieczeństwo, ale także żywotność produktów.