Wydajna wirtualna kontrola podzespołu
Wyzwanie
Ważną częścią analizy złożenia jest sprawdzenie, czy poszczególne części mogą być zmontowane w podzespoły. W przemyśle motoryzacyjnym stosuje się w tym celu przyrząd do wykonywania połączeń. Służy do sprawdzenia, czy geometria połączeń tych części umożliwia montaż, czy też do umieszczenia miejsc spawania lub klejenia wymagane są zbyt duże siły docisku.
Konwencjonalne podejście Ado sprawdzania podzespołów jest następujące: Części są mocowane do podzespołów w przyrządzie wzorcowym połączeń, a następnie mierzone za pomocą konwencjonalnych urządzeń pomiarowych. Takie rozwiązania są kosztowne i wymagają specjalistycznej wiedzy.
Rozwiązanie
System ATOS sprawia, że analizy oparte o montaż fizyczny nie są już konieczne. Zamiast tego montaż odbywa się wirtualnie. W pierwszym kroku użytkownik skanuje w 3D części podzespołu indywidualnie i w całości. Nawet niesztywne części, które muszą zostać zaciśnięte w celu wykonania wiarygodnego pomiaru, mogą zostać ustawione w prawidłowej, wymuszonej pozycji dzięki funkcji Virtual Clamping.
Użytkownik może następnie wyrównać dane pomiarowe poszczególnych części zgodnie z Systemem Punktów Odniesienia (RPS) w ZEISS INSPECT. W ten sposób model każdej części jest zdefiniowany. Teraz użytkownik może przeanalizować bez użycia sił zaciskowych lub dociskowych, jakim stopniu części nadają się do połączenia. W zwizualizowanym montażu użytkownik natychmiast widzi, czy wyniki pomiarowe części praktycznie się pokrywają, czy też części odbiegają od siebie na tyle, że nie uda się ich już połączyć.
Wstępne rozwiązanie problemu może być następnie symulowane w oprogramowaniu. W kolejnym kroku użytkownik zmienia położenie względem siebie części tak, aby można je było połączyć w obszarze krytycznym. Oprogramowanie natychmiast pokazuje, czy i gdzie zmiany w wyrównaniu mogą prowadzić do innych problemów w montażu. W ten sposób użytkownik może podejmować zmienne i dobrze uzasadnione decyzje dotyczące tego, gdzie należy zastosować poprawki.