
Kontrola wad powierzchni MRO
Kontrola powierzchni NDT dla MRO w przemyśle lotniczym
Czas i rozmiar skanowanego obszaru to ważne cechy, które pozwalają producentom z branży lotniczej wybrać odpowiednie narzędzia do wykrywania powierzchni w samolotach. W przypadku konserwacji, napraw i remontów (MRO), inspekcja wizualna i mierniki wgłębień są obecnie standardem branżowym do nieniszczącego skanowania powierzchni pod kątem wgnieceń, zmarszczeń na kompozytach i kontroli zmiana położenia na jednej płaszczyźnie elementów złącznych. Jednak w tej branży czas to pieniądz, a im dłużej samolot jest uziemiony w celu naprawy, tym więcej traci się czasu i przychodów. Obecnie dostępne są dokładne sensory 3D do przeprowadzania szybkich i precyzyjnych inspekcji samolotów podczas zaplanowanej konserwacji w celu oceny uszkodzeń spowodowanych burzą gradową lub uderzeniem.
ZEISS INSPECT opracował narzędzia do szybkiej i łatwej kontroli oraz kategoryzacji wgnieceń, wad i szczelin. Zapewniające setki tysięcy punktów 3D, zautomatyzowane skanery ATOS i przenośne skanery ręczne to doskonałe narzędzia dla branży MRO. Używane przez Airbusa, Boeinga, FAA i większość głównych producentów OEM z branży lotniczej, narzędzia ZEISS INSPECT są zgodne z normami NADCAP i stanowią złoty standard systemów kontroli w branży.
Rozwiązania NDT
Dla każdego rodzaju stanu, wady lub zastosowania ZEISS oferuje rozwiązania do badań nieniszczących (NDT), aby zmaksymalizować wykrywanie wgnieceń, zanim staną się krytyczne. Pełna integracja z oprogramowaniem ZEISS INSPECT sprawia, że systemy te są łatwe w obsłudze, a proces pomiarowy niezwykle usprawniony. Systemy takie jak elastyczny i wytrzymały ATOS Compact Scan, innowacyjny ATOS 5, wszechstronna seria ScanBox i inne są kluczem do usprawnienia procesu kontroli powierzchni.

ATOS Compact Scan
Dzięki skalowalnemu obszarowi pomiarowemu, zintegrowanemu skanowaniu i funkcji pozycjonowania ATOS Compact Scan idealnie dostosowuje się do wyzwań związanych z pomiarem wad powierzchni. Ten mobilny skaner można rozmieścić w różnych obszarach pomiarowych, digitalizując i analizując punkty danych w ciągu kilku minut. Łącząc kultowe cechy technologii ATOS w kompaktowej obudowie, sensor ten zapewnia najwyższą zdolność adaptacji do różnych zastosowań, rozmiarów części i środowisk. Jego rozmiar pozwala na użycie go niemal wszędzie - na przykład w hangarze lub na linii produkcyjnej. Korzystając z możliwości skanowania, tworzenie cyfrowej kopii pozwala zespołom MRO na inżynierię odwrotną komponentów, gdy model CAD nie jest dostępny. Adaptowalny, przenośny, przyjazny dla użytkownika - ATOS Compact Scan wykorzystuje szybkie zbieranie danych 3D o wysokiej rozdzielczości do wykrywania wad powierzchni w każdym środowisku.

ATOS 5
ATOS 5 dostarcza wysoce precyzyjne dane w krótkim czasie pomiaru nawet w trudnych warunkach, dzięki czemu idealnie nadaje się do analizy uszkodzeń spowodowanych przez warunki pogodowe lub naziemny sprzęt pomocniczy (GSE). Zwiększona objętość pomiarowa w połączeniu z kamerami o wysokiej rozdzielczości skutkuje mniejszą liczbą pomiarów, umożliwiając rejestrowanie dużych obszarów pomiarowych bez utraty jakości i dokładności. Dane pomiarowe 3D całej powierzchni umożliwiają kompleksową kontrolę procesu i jakości poprzez wizualizację ukrytych błędów, przyspieszając w ten sposób procesy MRO i skracając czas przestoju samolotu. Skaner ten można nawet zoptymalizować pod kątem różnych rozmiarów komponentów. Jego jakość danych jest wyświetlana w precyzyjnych szczegółach modeli 3D ujawniających wgniecenia, pęknięcia, zmiany położenia na jednej płaszczyźnie i szczeliny, marszczenia na kompozytach i wiele innych potencjalnych wad. Dzięki 0,2 sekundy na skan ATOS 5 przekracza oczekiwania branży w zakresie szybkości i jakości pozyskiwania danych dotyczących wad powierzchni.

ScanBox serii 6 i 7
ScanBox to rozwiązania dwa w jednym do nieniszczącej kontroli wad powierzchni. Te w pełni zautomatyzowane i niezależne od operatora systemy są niezwykle wszechstronne, ponieważ są wyposażone w duże pole widzenia i konfigurowalne opcje pomiarowe do pełnej analizy komponentów powierzchniowych.
Obejmują one intuicyjny interfejs użytkownika, który zapewnia powtarzalne wyniki, niezależnie od doświadczenia operatora. Oba modele pozwalają zespołom MRO szybko wykrywać i mierzyć wady z wysoką rozdzielczością szczegółów, jednocześnie integrując wizualizację 3D w czasie rzeczywistym dzięki ZEISS INSPECT Airfoil. Niezależnie od tego, czy jest wyposażony w bardzo jasny ATOS 5X, czy ATOS 5 o wysokiej rozdzielczości, systemy ATOS ScanBox oferują zatwierdzone przez OEM rozwiązania, które upraszczają procesy kontroli MRO w szybszym tempie i z wyższym zwroetm z inwestycji.
Usprawnione oprogramowanie inspekcyjne
ZEISS INSPECT Airfoil to najlepsze oprogramowanie do inspekcji, które można wykorzystać do wykrywania i analizowania różnych wad powierzchni samolotów. Oprócz funkcji związanych z wadami powierzchni oprogramowanie zarządza również kontrolą jakości i zapewnia doskonałe dane wspomagające procesy inżynierii odwrotnej. Wśród standardowych funkcji oprogramowania znajduje się dedykowany przepływ pracy do identyfikacji wgnieceń i automatycznego generowania raportów, tworząc uproszczony i usprawniony proces. Niezależnie od tego, czy jesteś ekspertem, czy początkującym operatorem, to rozwiązanie zapewnia powtarzalne wyniki dzięki łatwemu w użyciu przepływowi pracy i procesowi edukacji krok po kroku.

- ZEISS INSPECT Airfoil może wykorzystywać niestandardowe wytyczne OEM do wykrywania wad
- Wykorzystuje rzeczywistość rozszerzoną (AR) do nakładania wyników kontroli bezpośrednio na rzeczywiste obiekty (za pomocą tabletu), wizualizując w ten sposób wady powierzchni na płaszczyźnie w czasie rzeczywistym
- Raporty generowane automatycznie, aby zaoszczędzić czas i zasoby szkoleniowe dzięki ZEISS INSPECT Airfoil
- Prowadzone przepływy pracy pozwalają w ciągu kilku minut przejść od pozyskiwania danych do tworzenia pełnych raportów pomiarowych
- Identyfikacja wgnieceń, wizualizacja 3D uszkodzonych obszarów i mapy kolorów defektów są standardem w oprogramowaniu, aby zmaksymalizować wydajność i uprościć pracę.
Zastosowania

Uszkodzenia spowodowane gradem
Burze gradowe to bardzo nieprzewidywalne wzorce pogodowe, które są także najbardziej szkodliwe dla samolotów. Zespoły MRO muszą szybko i dokładnie ocenić uszkodzenia spowodowane uderzeniem, aby skrócić przestoje i zwiększyć zwrot z inwestycji w naprawy. Rozwiązania ZEISS łączą dane całej powierzchni z solidną wszechstronnością, aby rejestrować dane w większości warunków przy zachowaniu globalnej dokładności.

Zaplanowana konserwacja
Wszystkie samoloty wymagają ciągłych inspekcji, aby upewnić się, że są bezpieczne i zdatne do lotu. Zespoły MRO potrzebują rozwiązania, aby móc zweryfikować, czy określone komponenty mieszczą się w akceptowalnych zakresach FAA, które sprawiają, że samolot nadaje się do lotu. Technologia ZEISS REVERSE ENGINEERING zapewnia intuicyjne oprogramowanie i rozwiązania, które umożliwiają zespołom tworzenie niestandardowych raportów, raportowanie wyników w czasie rzeczywistym, a nawet inżynierię odwrotną komponentów, gdy brakuje modeli CAD.

Wpływ naziemnego sprzętu pomocniczego (GSE)
Potencjalne uszkodzenia samolotu mogą wystąpić nie tylko podczas lotu; sprzęt wsparcia naziemnego (GSE) może mieć wpływ na zewnętrzną powierzchnię samolotu, zanim jeszcze wystartuje. Ekipy inspekcyjne muszą ocenić występujące uszkodzenia, takie jak wgniecenia, wady i pęknięcia spowodowane przez przejścia, schody serwisowe, a nawet wózki towarowe. Z pomocą technologii ZEISS zespoły MRO mogą analizować i identyfikować różne wady powierzchni bez poświęcania czasu, dokładności czy wydajności.

Rozwiązywanie problemów
Uszkodzenia powierzchni samolotu mogą prowadzić do awarii elementów lub sprzętu na pokładzie. Ważne jest, aby wychwycić te usterki, zanim osiągną krytyczny rozmiar. Skanowanie 3D sprawdziło się w pomocy zespołom MRO w szybkim i skutecznym rozwiązywaniu błędów w procesie naprawy. Oprogramowanie i systemy ZEISS zapewniają dane z całej powierzchni, które pozwalają zespołom MRO uzyskać dogłębne informacje o stanie podzespołów, ujawnić błędy w procesach oraz zmniejszyć koszty i przestoje dzięki wczesnemu wykrywaniu usterek.