Fabryka Volkswagen Samochody Użytkowe we Wrześni została uruchomiona w 2016 roku i jest najnowocześniejszym zakładem produkcyjnym w całej rodzinie VW. Werner Steinert, kierownik ds. jakości, otrzymał zadanie wybrania takiej techniki pomiarowej, aby dorównała nowoczesności samego zakładu. Zdecydował się w pełni wykorzystać potencjał optycznej techniki pomiarowej.
Optyczna kontrola na linii produkcyjnej Volkswagena Craftera
Wyzwanie: 100% kontroli szerokiej gamy modeli
Gdy w 2018 roku produkcja w Polsce ruszyłą pełną parą, z linii montażowej zaczęło zjeżdżać co roku 100 tys. samochodów dostawczych Crafter i MAN TGE. Wg. Wernera Steinerta furgonetka Crafter odniosła sukces rynkowy ze względu na jakość pojazdu, jak i dużą liczbę dostępnych modeli. 60 wersji podstawowych to wybów trzech różnych napędów i czterech możliwych silników, trzy różne długości i wysokości auta. Ta różnorodność sprawia, że samochód będzie odpowiedni dla szerokiej gamy różnych zastosowań - od karetki pogotowia po samochód dostawczy. Aby Crafter zjeżdżał z linii produkcyjnej co 3,5 minuty, potrzebna jest technologia pomiaru na linii produkcyjnej zsynchronizowana z cyklem produkcyjnym część karoserii. Z tego powodu Werner Steinert, który pracuje w VW od 25 lat, poszukiwał „najlepszej na rynku technologii pomiarów in-line 3D opartej na robotach”.
Rozwiązanie: ZEISS AIMax
W polskiej fabryce wykonuje się inspekcje 100% produkcji. Oznacza to, że każda część karoserii - od podwozia po panele boczne - przechodzi przez odpowiednią stację pomiarową w linii. Podwozia różnych modeli różnią się najbardziej i już tylko w tych elementach sprawdzane są dziesiątki charakterystyk, aby upewnić się, że zostały spełnione określone specyfikacje tolerancji. Dzięki kompaktowej konstrukcji głowicy ZEISS AIMax (wysokość: 155 mm, szerokość: 134 mm, długość: 125 mm), można wykonać pomiary w wąskich lub trudno dostępnych miejscach. Połączenie trzech metod pomiaru w jednej głowicy - wieloliniowa triangulacja, przetwarzanie obrazu w skali szarości i analiza cieni - to kolejny plus. "Spawane kołki, których mamy dużo, można zmierzyć tylko in-line za pomocą ZEISS AIMax" - mówi Werner Steinert.
„Chcieliśmy mieć najlepszą na rynku zrobotyzowaną technikę pomiarową 3D na linii produkcyjnej”
Werner Steinert, Dyrektor PWQ-3/1 QS-Analizy/Metrologia we Wrześni
Korzyści: optymalizacja procesów produkcyjnych
Typowy czas pomiaru, łącznie z ruchem robota, nie przekracza trzech sekund na pozycję pomiarową. „Ta prędkość pozwala nam na zbadanie wielu charakterystyk w określonym czasie cyklu, co ogromnie pomogło nam w optymalizacji naszych procesów” - mówi Steinert. Pracownicy codziennie sprawdzają, jak zmieniały się wartości. Największą zaletą wykonywania pomiarów w tym systemie jest to, że kamera na głowicy ZEISS, oprócz wykonania pomiaru, zawsze robi zdjęcie określonej charakterystyki - to pozwala zindetyfikować źródło błędu. Dzięki temu pracownicy mogą zobaczyć, czy klej w odwiertach doprowadził do odchyłki tolerancji i pozwala im zoptymalizować ilość nakładanego kleju. Po pierwszych tygodniach pracy z systemem, Werner Steinert wiedział jedno: „Podejście in-line opłaciło się”. Wszystkie pięć stacji działa doskonale.