Prowadzenie pojazdów + Mobilność

Najlepsze soczewki okularowe do jazdy

Bezpieczna droga do celu

27 stycznia 2022

Za każdym razem, gdy kierujemy samochodem, nasze oczy muszą wykonać bardzo ciężką pracę: widzenie w słabym oświetleniu, oślepiające słońce, mgła czy mokre i odbijające światło drogi - nie wspominając już o innych użytkownikach dróg, znakach oraz informacjach, które muszą być zauważone. Odpowiednie soczewki okularowe mogą zmienić nawet długie i męczące wyprawy samochodem w przyjemne i, co najważniejsze, bezpieczne podróże. Co sprawia, że soczewki do jazdy mogą być idealne?

  • Najlepsze soczewki okularowe do jazdy - Bezpieczna droga do celu

Słabe widzenie jest jednym z największych zagrożeń dla bezpieczeństwa podczas jazdy.

Soczewki pomagają nam widzieć lepiej, zwiększają bezpieczeństwo na drodze, zmniejszają napięcie naszych oczu i chronią przed szkodliwym promieniowaniem. Badania wykazały, że wielu kierowców widzi słabo. Jest to jeden z głównych powodów wypadków drogowych. Dlatego też regularne badania wzroku przeprowadzane przez optyka są kluczowe dla każdego kierowcy. 

Eksperci zalecają, aby osoby dorosłe badały swój wzrok co najmniej raz na dwa lata, nawet jeśli nie mają żadnych zauważalnych problemów z widzeniem. Coroczne badania wzroku zalecane są każdemu, kto przekroczył 40 rok życia, aby umożliwić wczesną diagnozę starczowzroczności. 

Co sprawia, że soczewki do jazdy mogą być idealne?

  • Reflektory samochodowe oślepiają w wieczornym ruchu ulicznym

    Spersonalizowane okulary do jazdy nocą mogą redukować odblaski z różnych źródeł światła.

    Jesteś narażony na działanie różnych źródeł światła, w dzień i w nocy, zwłaszcza podczas jazdy samochodem. Jasne światło słoneczne, światła reflektorów nadjeżdżających pojazdów, rozproszone światło latarni ulicznych i odbicia na okularach lub przedniej szybie mogą powodować niebezpieczne zaburzenia widzenia. Stanowi to dodatkowe zagrożenie dla bezpieczeństwa, nawet w przypadku kierowców z doskonałym wzrokiem, ponieważ ograniczone widzenie w warunkach słabego oświetlenia i wrażliwość na odblaski wiążą się ze zwiększonym ryzykiem wypadków podczas jazdy nocą.1 Zaleca się, aby kierowcy, którzy często jeżdżą o zmierzchu i w nocy, nosili okulary z powłoką antyrefleksyjną. Specjalistyczne soczewki do jazdy, takie jak soczewki DriveSafe firmy ZEISS, oraz okulary do jazdy nocą są standardowo wyposażone w specjalną powłokę, która zapewnia redukcję odblasków i zrelaksowane widzenie, podczas gdy przeciwodblaskowe okulary przeciwsłoneczne pomogą zmniejszyć rozpraszające odblaski w ciągu dnia.

  • Soczewki polaryzacyjne do jazdy samochodem mogą zapewnić dodatkowy poziom bezpieczeństwa jazdy. Odbite światło jest kierowane w określonym kierunku i powoduje nieprzyjemne odblaski. Funkcja polaryzacji filtruje światło, redukując niebezpieczne odblaski powstające na mokrych drogach, śniegu lub słońcu odbijającym się od metalowych lub szklanych przedmiotów. Jednocześnie  specjalne barwione soczewki zwiększają kontrast i zapewniają lepsze widzenie kolorów. Umożliwia to wcześniejsze i wyraźniejsze dostrzeżenie nadjeżdżających pojazdów, niezależnie od widoczności. Należy pamiętać, że soczewki polaryzacyjne mogą pogorszyć widoczność niektórych wskazań na desce rozdzielczej w samochodzie. Przed zakupem należy omówić tę kwestię z okulistą.

  • WSKAZÓWKA: Zapytaj swojego specjalistę o soczewki barwione z gradientami. Soczewki te stają się jaśniejsze w dolnej części, zapewniając lepsze widzenie tablicy rozdzielczej.

    WSKAZÓWKA: Zapytaj swojego specjalistę o barwione soczewki z gradientami. Soczewki te stają się jaśniejsze w dolnej części, zapewniając lepsze widzenie tablicy rozdzielczej.

    Przyciemniane soczewki mogą pomóc w zapewnieniu zwiększonego komfortu z jazdy, wpływając na ogólną zdolność prowadzenia pojazdu. Zanim jednak zainwestujesz w przyciemniane soczewki, zasięgnij porady specjalisty, ponieważ niektóre odcienie nie są odpowiednie podczas prowadzenia pojazdów. Na przykład soczewki o zabarwieniu wyższym niż 90% są zbyt ciemne, aby zapewnić bezpieczną jazdę; a soczewki samoprzyciemniające mogą nie przyciemniać się wystarczająco, ponieważ przednia szyba blokuje dużą część światła UV, które powoduje przyciemnienie soczewki. Ogólnie rzecz biorąc, brązowe lub szare zabarwienia soczewek są odpowiednie do jazdy, ponieważ w ułamku sekundy pomogą rozpoznać światła drogowe lub światła hamowania i mogą poprawić czas reakcji.

  • Klimatyzacja w samochodzie, silny wiatr podczas jazdy bez dachu i kurz mogą być przyczyną suchych, podrażnionych oczu. Szersze oprawki wyposażone w specjalistyczne soczewki na receptę przeznaczone do jazdy nie tylko zapewnią lepsze pole widzenia, mogą także stanowić dodatkową warstwę ochronną dla oczu. Oprócz ochrony oczu, soczewki powinny być trwałe i odporne na zarysowania i inne szkodliwe czynniki środowiskowe.

    Najnowocześniejsze powłoki soczewek, takie jak DuraVision® Platinum oraz DuraVision® DriveSafe od ZEISS są zdecydowanym ulepszeniem w stosunku do poprzednich rozwiązań. Powłoki te są znacznie twardsze, odpychają wodę i brud, a także skutecznie chronią soczewki okularowe przed zniszczeniem. 

  • Pomiary przeprowadzone przez instytut FKFSw imieniu ZEISS pokazują, że kierowcy patrzą na drogę przed sobą i na nadjeżdżające pojazdy średnio przez 97% całkowitego czasu jazdy, co prawdopodobnie stanowi wyższą średnią, niż można by przypuszczać! Ponadto Twoje oczy muszą mierzyć się również z innymi zadaniami. Muszą szybko zmieniać ostrość pomiędzy lusterkami bocznymi, lusterkiem wstecznym i deską rozdzielczą. To łatwe zadanie dla młodych kierowców, ale po osiągnięciu wieku 35-40 lat oczy nie są już w stanie przystosować się (lub „dostosować”, jak mówią eksperci) do różnych odległości tak szybko, jak w młodym wieku. Możesz potrzebować specjalnych  soczewek progresywnych,  znanych również jako soczewki zmiennoogniskowe do jazdy , aby rozwiązać ten problem.

    Prawdopodobnie znasz technologię soczewek dwuogniskowych, zaprojektowanych dla osób, które mają dwie wady wzroku. Jednakże soczewki dwuogniskowe do jazdy samochodem stają się coraz mniej popularne i są zastępowane soczewkami progresywnymi, które stanowią ulepszenie technologii dwuogniskowej. Soczewki te działają na podobnej zasadzie, ale podczas gdy soczewki dwuogniskowe pokazują wyraźną linię dzielącą soczewkę na dwie części, zmiennoogniskowe lub progresywne soczewki działają z wieloma punktami ogniskowania, aby dostosować się do zachowań związanych ze wzrokiem ich użytkownika.
    Oczywiście nawyki wzrokowe związane z prowadzeniem samochodu różnią się znacznie od codziennych zachowań związanych ze wzrokiem, jednak soczewki progresywne można zoptymalizować pod kątem prowadzenia samochodu. Podczas jazdy w okularach zmiennoogniskowych, segmenty do odległości pośredniej i segmenty do dali soczewek muszą być tak duże, jak to możliwe, aby umożliwić szybką zmianę ostrości, gdy wzrok porusza się między drogą a deską rozdzielczą przy minimalnym ruchu głowy.
    Specjalistyczne konstrukcje soczewek progresywnych, takie jak Soczewki ZEISS DriveSafe spełniają określone potrzeby wzrokowe podczas jazdy, jednak obowiązuje ta sama zasada – muszą być dopasowane przez profesjonalistę i dokładnie dostosowane do potrzeb użytkownika, aby zapewnić optymalny komfort. Soczewki progresywne DriveSafe mogą być używane nie tylko do prowadzenia samochodu, ale także podczas wykonywania codziennych czynności. Pomimo krótkiego czasu adaptacji, soczewki progresywne są jak garnitur szyty na miarę; są tak precyzyjnie dopasowane, że czas ten jest ograniczony do absolutnego minimum.

  • Wiele osób ma problemy z widzeniem podczas jazdy w nocy lub po zmierzchu. Jeśli zwykle prowadzisz samochód w okularach i masz trudności ze wzrokiem, gdy robi się ciemno, może to wynikać z faktu, że Twoje soczewki przeznaczone do codziennego użytku nie są zoptymalizowane pod kątem zmieniających się warunków oświetleniowych. Źrenica rozszerza się i kurczy w zależności od natężenia światła. W nocy źrenice rozszerzają się w odpowiedzi na przytłumione światło, co może wymagać zastosowania okularów korekcyjnych do jazdy nocnej.

    Aby ustalić optymalną korekcję dotyczącą jazdy nocą, okulista może odtworzyć sytuację widzenia nocnego za pomocą specjalistycznego sprzętu, takiego jak ZEISS i.Profiler. Jest to urządzenie do pomiaru oczu oparte na innowacyjnej technologii wave-front, które mierzy oczy przy szeroko otwartych źrenicach. Pomiary te mogą być następnie wzięte pod uwagę przy produkcji spersonalizowanych soczewek, korzystając z technologii i.Scription®. Efektem jest soczewka zaprojektowana z myślą o ostrzejszym widzeniu oraz lepszym postrzeganiu kolorów i kontrastu podczas jazdy nocą.

Oprawki powinny być dobrze dopasowane ,a zauszniki cienkie tak, aby nie ograniczały pola widzenia.

Oprawki powinny być dobrze dopasowane ,a zauszniki cienkie tak, aby nie ograniczały pola widzenia.

Wybór oprawek okularów do jazdy samochodem - O czym należy pamiętać?

Oprawki powinny być dobrze dopasowane, a zauszniki cienkie tak, aby nie ograniczały pola widzenia. Jeżeli rozmiar soczewek jest zmaksymalizowany, potrzeba mniej ruchów głową aby sprawdzić co dzieje się w lusterku wstecznym i lusterkach bocznych. Oprawki z soczewkami z wyższej krzywizny bazowej pomagają zmniejszyć rozpraszające światło wpadające bokami. Oprawki powinny także wygodnie i pewnie leżeć na nosie.


Udostępnij ten artykuł


  • 1

    Babizhayev M, A: Glare Disability and Driving Safety. Ophthalmic Res 2003;35:19-25. doi: 10.1159/000068199

  • 2

    Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart (FKFS) http://www.fkfs.de; FKFS Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart is an independent foundation associated with the University of Stuttgart. Założony w 1930 r. instytut FKFS jest jednym z największych i najlepszych instytutów badawczych w dziedzinie inżynierii samochodowej, współpracującym z producentami samochodów i dostawcami.