Laserowa digitalizacja odlewów dzięki skanerom laserowym Firma VULKAN przeprowadza optyczny pomiar przekładni skrzyni biegów

Przekładnia skrzyni biegów musi być dokładnie dopasowana do charakterystyki danego silnika w statku, aby wytłumić niebezpieczne wibracje generowane przez silnik okrętowy. Dlatego też firma VULKAN, producent przekładni skrzyni biegów i systemów kół zębatych, ma odpowiednio zróżnicowaną ofertę modeli i wersji. Na potrzeby precyzyjnych pomiarów wszystkich tych produktów firma potrzebowała rozwiązania umożliwiającego szybki i dokładny pomiar – wybór padł na skaner laserowy T-SCAN CS firmy ZEISS.

Jak rozwiązania ZEISS wspierają sukces spółki Vulkan:
Osiągnięcia
  • Szybka i precyzyjna digitalizacja
  • Skrócenie procesów w toku produkcji
  • Ograniczenie liczby odrzuconych produktów i ponownych obróbek

Laserowa digitalizacja odlewów dzięki skanerom laserowym

Wyzwanie: pomiar różnorodnych przekładni skrzyni biegów

Przekładnie skrzyni biegów z serii RATO S firmy VULKAN składają się z kilku odlewanych części.Aby uzyskać niezbędną elastyczność, dwa z tych elementów są łączone w procesie wulkanizacji.Problem: rysunki techniczne i rzeczywiste części nie były zawsze w 100% zgodne.To oznaczało, że pracownicy poświęcali dodatkowy czas na ich obróbkę lub modyfikację.Aby udoskonalić proces produkcji, należało przede wszystkim wprowadzić precyzyjną analizę części odlewanych.„Ta seria produktów składa się z ponad 40 wersji i rozmiarów” – wyjaśnia Andreas Ladwig, Młodszy Specjalista ds. Wydajnej Produkcji.„Pomiary z użyciem suwmiarek zajęłyby lata”. Potrzebne było szybsze i bardziej precyzyjne rozwiązanie.

Andreas Ladwig, Junior Lean Production Officer, and Ralf Redecker, a colleague from the Vulcanization department, examining a coupling segment.
Andreas Ladwig, Młodszy Specjalista ds. Wydajnej Produkcji, i Ralf Redecker, współpracownik z działu wulkanizacji, analizują segment układu.
Wyświetlacz odległości optycznej ułatwia skanowanie.
Wyświetlacz odległości optycznej ułatwia skanowanie.

Rozwiązanie: ręczny skaner laserowy ZEISS T-SCAN CS

Firma VULKAN zdecydowała się na skaner laserowy T-SCAN CS firmy ZEISS.Tworzy on precyzyjny obraz elementu dzięki pomiarowi aż 210 000 punktów na sekundę.Na podstawie chmur punktów oprogramowanie rejestrujące dane firmy ZEISS generuje model 3D.Najpierw operator montuje elementy odlewane na uchwycie w hali produkcyjnej.Podczas skanowania kamera śledząca ZEISS T-TRACK CS+, zamontowana jest na wysięgniku niedaleko uchwytu i rejestruje ona punkty uchwycone przez skaner laserowy w wirtualnym systemie współrzędnościowym.

„Skaner laserowy T-SCAN CS marki ZEISS pozwala na szybkie skanowanie i uzyskanie kompletnych danych”.

Andreas Ladwig, młodszy specjalista ds. wydajnej produkcji

Szybkie pomiary dzięki ręcznemu skanerowi laserowemu firmy ZEISS

Korzyści: szybki obraz, mniej odrzutów

Przy użyciu oprogramowania INSPECTplus firmy ZEISS Ladwig i jego współpracownicy porównali modele CAD z modelami wygenerowanymi podczas skanowania.Następnie zaktualizowali dotychczasowe modele CAD i wysłali do dostawcy części odlewanych.Próbki nowych odlanych części poddali wstępnym pomiarom z użyciem skanera laserowego.„Wszystko zajmuje bardzo mało czasu” – mówi Ladwig. „Jeśli mój współpracownik wykona skanowanie rano, a ja popołudniu mam czas na analizę, skanowanie próbki danego podzespołu możemy wykonać w ciągu jednego dnia roboczego.Wcześniej zajmowało nam to kilka tygodni”.Proces optymalizacji przełożył się na znaczny spadek liczby odrzuconych produktów oraz czasu poświęcanego na korektę części.

Ralf Redecker, pracownik działu wulkanizacji, tworzy obraz przekładni skrzyni biegów laserem T-Scan. Już widać pierwsze pozytywne skutki optymalizacji procesu pomiaru.
Ralf Redecker, pracownik działu wulkanizacji, tworzy obraz przekładni skrzyni biegów laserem T-Scan. Już widać pierwsze pozytywne skutki optymalizacji procesu pomiaru.
O spółce VULKAN

Założona w 1889 roku rodzinna GRUPA VULKAN działa już od ponad 125 lat. Obecnie zatrudnia około 1200 osób w dwudziestu zakładach na świecie. VULKAN COUPLINGS to najbardziej dochodowy z trzech oddziałów spółki. Skupia się na silnikach diesla w branży okrętowej oraz generatorach. Wyzwanie: silniki diesla generują wibracje, które mogą poważnie uszkodzić wał napędowy w przypadku braku sprzęgła tłumiącego drgania. Wymaga to skomplikowanego połączenia mechanizmów przekazywania mocy, kompensacji offsetu oraz tłumienia drgań skrętnych. Jest to jedna z kluczowych kompetencji tej rodzinnej firmy. Od ponad 50 lat sprzęgła marki VULKAN są wykorzystywane na statkach różnych typów na całym świecie.