Müller Präzisionsteile GmbH bardzo poważnie podchodzi do jakości. Właśnie dlatego firma zaufała współrzędnościowym maszynom pomiarowym ZEISS. Umowa konserwacyjna gwarantuje maksymalną niezawodność.
Müller Präzisionsteile GmbH polega na firmie ZEISS w kwestii serwisu i konserwacji
Najciekawsze historie zdarzają się przypadkiem. Oto przykład: na początku lutego 2018 roku pracownicy ZEISS przyjechali do fabryki Müller Präzisionsteile. Ich zadaniem było przeprowadzenie rozmowy z klientem. Jednym z odwiedzających był Christoph Discher, szef niemieckiego Serwisu Technicznego Działu Metrologii Przemysłowej ZEISS. Christoph chciał skorzystać z okazji i odwiedzić obiekt klienta, znajdujący się nieopodal Norymbergi, ponieważ współpracował z Müller Präzisionsteile już od wielu lat. Firma ta specjalizuje się w metalowych częściach wykorzystywanych w silnikach samochodów wyścigowych oraz elektrowniach jądrowych. W swojej fabryce wykorzystuje pięć współrzędnościowych maszyn pomiarowych. Tamtego dnia Discher chciał spytać kierownictwo firmy o zadowolenie z poziomu obsługi oraz czy jest coś, co należy poprawić.
Jednak w chwili gdy spotkanie się rozpoczynało, Günter Eckstein, szef działu Zarządzania jakością, oświadczył: „PRISMO się zepsuło”. Największa współrzędnościowa maszyna pomiarowa w Dziale Zarządzania jakością nie działała od poprzedniego wieczora. Discher był poirytowany: „Jak na złość właśnie teraz coś musiało się zepsuć!” Jednak najbliższe trzy godziny dowiodły, jak szybko i precyzyjnie serwisanci ZEISS są w stanie znaleźć rozwiązanie tak trudnej sytuacji. Firma Müller Präzisionsteile zawarła ramową umowę konserwacyjną, która objęła pięć współrzędnościowych maszyn pomiarowych, aby uniknąć przestojów urządzeń. W ramach umowy każda maszyna zostaje poddana szczegółowej konserwacji raz na dwa lata. Serwisanci ZEISS rozbierają maszynę na części, wymieniają zużyte elementy i precyzyjnie kalibrują urządzenie. Procedura trwa aż tydzień. Aby uniknąć tzw. wąskich gardeł w zarządzaniu jakością, konserwację maszyn wpisano do rocznego rozkładu prac. Konserwacje kolejnych maszyn zostały zaplanowane na kwiecień i listopad. Mniej więcej połowa spośród 30 000 współrzędnościowych maszyn pomiarowych ZEISS na całym świecie jest objęta umowami serwisowymi, które zapewniają ciągłość użytkowania oraz redukcję dodatkowych kosztów.
Dla dyrektora wykonawczego Müller Präzisionsteile, Stephana Müllera, regularna konserwacja maszyn jest kwestią oczywistą. „Części precyzyjne” w nazwie firmy zobowiązują do wyjątkowo rygorystycznych standardów konserwacji i kalibracji. Podobne wymagania mają liczni klienci firmy, na przykład producenci części do elektrowni jądrowych. Bez szczegółowej dokumentacji i certyfikatów potwierdzających niezawodność maszyn pomiarowych firma Müller Präzisionsteile nie mogłaby liczyć na żadne zamówienia. Ale co zrobić, gdy mimo to urządzenie się psuje? Nawet słynące z niezawodności maszyny pomiarowe ZEISS czasem ulegają awarii. W takiej sytuacji klient dzwoni na linię alarmową ZEISS. Zorganizowana zostaje wizyta serwisanta w firmie. – Połowę napraw realizujemy w kolejnym dniu – podkreśla Discher. – Nie zawsze jest to możliwe, ale mimo to zawsze staramy się znaleźć rozwiązanie dla naprawdę palących problemów. Tak właśnie się stało w dniu wizyty w Müller Präzisionsteile. Gdy Müller i Eckstein dzielili się swoimi doświadczeniami i wymieniali uprzejmości z Discherem, serwisant Michael Naumann udał się do pracowni pomiarowej i zabrał do pracy. Otrzymał to wezwanie o 8 rano, gdy tylko zakończył pracę nad poprzednią interwencją w Jenie. Gdy Naumann otwierał swoją skrzynkę narzędziową, dochodziła dopiero 11:30.
Współpracuję z ZEISS od 25 lat – zawsze dbali o moje potrzeby
Günter Eckstein, szef Działu Zapewnienia jakości
Skrzynka narzędziowa Naumanna zawiera niemal wszystko, co często ulega awarii we współrzędnościowych maszynach pomiarowych. Wystarczył rzut oka na PRISMO, aby postawić diagnozę: – Zepsuta głowica. Choć nie powinna nawet drgnąć, głowica kołysała się. Znalezienie przyczyny i wymiana głowicy zajęła zaledwie pół godziny. – Wewnętrzne zawieszenie głowicy było uszkodzone – wyjaśnia Naumann. Problem rozwiązany. To była ogromna ulga dla Christopha Dischera. Poinformował klienta, jak ZEISS w nadchodzących miesiącach udoskonali oferowane usługi. W przyszłość ZEISS będzie w stanie gromadzić dane operacyjne z wszystkich maszyn. Na ich podstawie stworzy prognozy, pozwalające przewidzieć awarię określonych części. Konserwacja zapobiegawcza stanie się jednym z głównych atutów inteligentnej produkcji. Ponadto dostępna będzie aplikacja z dostępem do danych maszyny na wypadek jej awarii. Pozwoli ona lepiej planować niezbędne prace konserwacyjne zarówno klientom, jak i serwisantom ZEISS. Michael Naumann zamyka swoją skrzynkę narzędziową. Günter Eckstein dziękuje zespołowi ZEISS: – Współpracuję z ZEISS od 25 lat. Zzawsze dbali o moje potrzeby.
Firma Müller Präzisionsteile GmbH ma siedzibę w Pyrbaum, w pobliżu Norymbergi. Wytwarza precyzyjne części w małych partiach do samochodów wyścigowych, elektrowni jądrowych oraz branży lotniczej. Pierwotna spółka została założona przez Georga Müllera w 1965 roku. Firma zaczęła oferować produkcję części na zamówienie w 1977 roku, a rok później kupiła pierwszą współrzędnościową maszynę pomiarową, co było prawdziwą rewolucją w tamtych czasach. Spółka Müller Präzisionsteile GmbH powstała w 1978 roku. Obecnie wraz ze 130 pracownikami oferuje cały proces obróbki metalurgicznej (toczenie, frezowanie, polerowanie i obróbka erozyjna) oraz kompleksową kontrolę jakości.